Toen begin 1918 de eerste Nieuports 28 leverbaar werden, haden de Fransen al gekozen voor de SPAD S.XIII en alhoewel de Nieuport geen slecht toestel was, was de SPAD een betere machine. Dat de Nieuport toch de nodige faam verwierf is te danken aan het feit dat de Amerikanen, kortelings betrokken in de Eerste Wereldoorlog, snel vliegtuigen nodig hadden en omdat de SPAD wegens een tekort aan Hispano-Suizamotoren niet leverbaar was kozen zij voor de Nieuport 28, ontworpen door Gustave Delage (geen familie van de man van het automerk). Er werden 297 machines door de United States Army Air Service aangeschaft.
De squadrons hadden verschillende mascottes, het 147e aerosquadron had een cairnterrier op de romp geschilderd. Dat laatste ga ik de heer Ozenfant niet aan zijn natte neus hangen want ongetwijfeld krijgt hij nog een verwaander stapje dan hij nu al heeft. In dit filmpje zien we een Nieuport 28 van het 95e areosquadron met als mascotte een schoppende ezel.