De Triumph TR 4 was in productie van 1961 tot 1965, had een viercylindermotor met een inhoud van 2138cc, 2 SU- of 2 Strombergcarburateurs en een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. De basisprijs was destijds 750 Britse ponden.
Het idee voor een opvolger van de TR3 bestond al in 1956, maar het zou nog een paar jaar duren voordat de succesvolle TR3A zou worden opgevolgd, de codenaam voor het project was "Zest" en de eerste poging van de Italiaanse ontwerper Michelotti was een tweezitscoupé op basis van de TR3A met een dak van de Triumph "Herald". Michelotti ontwierp intussen ook de Italia 2000 voor de carrosseriebouwer Vignale op een onderstel van Triumph, daarvan werden tussen 1959 en 1963 ongeveer 300 exemplaren gebouwd. Standard-Triumph had inmiddels serieuze financiële problemen (de fabriek verloor 600.000 Britse ponden per maand) en er was op een gegeven moment zelfs sprake van dat de TR3A opgevolgd zou worden door de TR3B. Uiteindelijk werd gekozen voor de TR4, die leverbaar werd niet alleen met de 2138cc- maar ook met een iets kleinere 1991cc-motor. De door Michelotti ontworpen TR4 oogde totaal anders dan de auto die hij opvolgde en traditioneel ingestelde Triumpgadepten vonden het in eerste instantie maar niets. De carrosserieën van de auto werden gebouwd in Liverpool, die werden met een dozijn tegelijk per speciale oplegger naar Coventry getransporteerd, waar de TR4 werd afgebouwd. Standard-Triumph was inmiddels - begin 1961 - overgenomen door Leyland. De auto op de foto dateert uit 1964.