22.9.16

Wonderschoon

Alida Bombardeitje-Fluym: "Mag ik jullie als voorzitter van de Schoonheidscommisie Goyse Meren vanmorgen hartelijk welkom heten, in het bijzonder de heer Hylke In 't Laadje, die onze gelederen komt versterken. Wil je jezelf even voorstellen, dat is wellicht het prettigst?
Hylke In 't Laadje: "Wel, ik ben gehikt en getogen in  de omkrijten van Harlingen, in Achlum. waar mijn vader in de vis zat en zodoende ben ik daar ook te landen gekomen. Bij het geval hebt u wel eens in Friesland geweest en hebt u waargenomen dat daar op veel boerenplaatsen een uilenbord op het dak  staat en omdat het in de paling niet meerende ben ik die gaan schilderen."
Clovis Bakkeleier: "Kan de ondertiteling aan?"
Alida Bombardeitje-Fluym: "Meneer In 't Laadje is gewend Fries te spreken en hij bedoelt, zo heb ik  althans in zijn CV gelezen, dat hij in Achlum geboren en getogen is en dat hij via zijn vader in de paling is beland."
Clovis Bakkeleier: "Juist ja."
Alida Bombardeitje-Fluym:"Dan zou ik nu willen voorstellen om kennis te gaan maken met de politieagenten van Goyse Meren die ons terzijde zullen gaan staan, daartoe moeten we de trap af  en naar buiten want zoals jullie weten, lopen Goyse agenten nimmer en zeker geen trappen en gaan we ze daarom, terwijl ze op de parkeerplaats van het raadhuis in hun  auto's zitten, begroeten."
Mevrouw Bombardeitje-Fluym en de heren Bakkeleier, Kleinbrötchen en In 't Laadje stommelen de trap af en begeven zich naar buiten waar drie politiewagens staan opgesteld.
Alida Bombardeitje-Fluym: "Mag ik jullie eerst voorstellen aan brigadier Pieter-Jan Knekelvelt en agent eerste klas Zomby Knekelvelt, die in haar vaders voetstappen voortschrijdt, o nee, Goyse agenten schrijden niet, zij rijden. In de tweede auto vinden wij agent Ulbo Hannema en agent Wammes van Gieterveen, beiden uit Drente en er is statistisch vastgesteld dat de beste agenten uit die provincie komen. Wij hebben in onze gemeente Goyse Meren, dus buitengewoon geboft, dat hier een tweetal Drentse agenten dienst doet. In de derde auto zitten de agenten Horus Grombauts, de zoon van ons oud-commissielid Kodde Grombauts en Bote Salverda Bzn., net als ons gewaardeerde commissielid Hylke In 't Laadje, afkomstig uit Achlum."