2.8.17

Art

Rest mij de drummer in het gezelschap rond Kenny Dorham te melden: Ar Blakey  (1919-1990), oprichter met Horace Silver van de fameuze Jazz Messengers. Oorspronklijk pianist wisselde hij naar drums en begon hij zijn loopbaan in de  band van Fletcher Henderson en werkte later met Mary Lou Williams en van 1944 tot 1947 in de Billy Eckstine band. Deze opname van "Now's the time" - ik heb hem op de Blue Note-elpee 5039 - dateert uit 1954 en vormt samen de twee andere "A Night at Birdland"-elpees het begin van de Jazz Messengers, al werd het drietal platen toen uitgebracht als "A Night at Birland with the Art Blakey Quintet". Het kwintet bestond uit Clifford Brown, trompet; Lou Donaldson, alsax; Horace Silver, piano; Curly Russell, bas en Art Blakey, drums. 
De eerste bezitter van de Chrysler (zie onder) had de opnames in "Birdland" in New York bij kunnen  wonen, de auto is trouwens nog geen twee jaar in ons land.
Op  de achterkant van de hoes mijn plaat zit een gele sticker, daardoor weet ik waar ik hem gekocht heb, bij v.h. "Muziek-Smith" in de Nieuwstraat in Den Haag, waar Jasha Trabsky, een  Russische violist/tenorsaxofonist, achter de toonbank stond. Muziek Smith had in in de late jaren vijftig liefst vier winkels in Den Haag