15.2.25

Vanden Plas

De nadagen van Vanden Plas vertoonde allerlei auto's die luxueuze versies waren van Austinmodellen  waaronder bijvoorbeeld de Austin 1100, die Vanden Plas Princess ging heten. Zelfs van de  Metro was er in 1985 een Vanden Plasversie. Zo was de  fabriek niet begonnen en zo had ze ook geen  naam gemaakt. Begonnen was vader Guillaume van den Plas  met drie zonen (Antoine, Henri en Willy) in  1870 in Brussel,  met een filiaal in Parijs, later vertrokken ze van Brussel naar Antwerpen, om  uiteindelijk naar  Brussel  terug te keren. In 1900 werden carrosserieën gebouwd voor o.a. Berliet, De Dion Bouton en Packard. Het Franse filiaal bleef actief tot 1934,  terwijl de fabriek in Brussel in 1949 werd gesloten.  Na de Tweede  Wereldoorlog werd Vanden Plas onderdeel  van Austin. De auto op de foto is een model van de  Bugatti type 57SC, met een Vanden Plascarrosserie uit 1937. Het Type 57SC verdween in 1938 waarschijnlijk omdat het te duur was om te produceren.