De nadagen van Vanden Plas vertoonde allerlei auto's die luxueuze versies waren van Austinmodellen waaronder bijvoorbeeld de Austin 1100, die Vanden Plas Princess ging heten. Zelfs van de Metro was er in 1985 een Vanden Plasversie. Zo was de fabriek niet begonnen en zo had ze ook geen naam gemaakt. Begonnen was vader Guillaume van den Plas met drie zonen (Antoine, Henri en Willy) in 1870 in Brussel, met een filiaal in Parijs, later vertrokken ze van Brussel naar Antwerpen, om uiteindelijk naar Brussel terug te keren. In 1900 werden carrosserieën gebouwd voor o.a. Berliet, De Dion Bouton en Packard. Het Franse filiaal bleef actief tot 1934, terwijl de fabriek in Brussel in 1949 werd gesloten. Na de Tweede Wereldoorlog werd Vanden Plas onderdeel van Austin. De auto op de foto is een model van de Bugatti type 57SC, met een Vanden Plascarrosserie uit 1937. Het Type 57SC verdween in 1938 waarschijnlijk omdat het te duur was om te produceren.