In 1933 verscheen het protype van de Bugatti "Wagon Rapide" in het Saint-Lazairestation in Parijs. Voorzien van vier motoren, oorspronkelijk gedacht voor de in feite onverkoopbaar gebleken "La Royale" (Type 41), was het een meesterzet om de automotoren in railvoertuigen te gebruiken. Op 30 juli vertrok de toenmalige Franse president Albert Lebrun van Saint-Lazaire naar Cherbourg, een afstand van 372 km, die in 3 uur en 15 minuten werd afgelegd. Te zijner ere ging de Wagon Rapide "Présidentiel" heten. In 1934 werden verdere snelheidsproeven ondernomen en op 24 october behaalde de "Présidentiel" 192km/u, 8 kilometer verwijderd van de snelheid waarnaar Bugatti streefde (maar wel 32km/u sneller dan in 2008 op de Nederlandse hogesnelheidslijn zal worden gereden!).
De bestuurder zat in een kiosk in feite bovenop de trein, in de eerste video een "Présidentiel", in de tweede video een "Wagon Rapide Triple", met een verhoogde kiosk, maar het zicht van de bestuurder op de baan moet desalniettemin abominabel geweest zijn.