9.4.08

FNC

Officieel heette de Franse vakbond Fédération Nationale des Travailleurs, Cadres et Techniciens des Chemins de fer de France, des Colonies et des Pays de Protectorat, kortweg Fédératon Nationale des Cheminots en nog korter FNC. Diezelfde Franse vakbond was uiteindelijk verantwoordelijk voor de bouw van een serie Franse autorails. Dat klinkt vreemd, maar kort na de Tweede Wereldoorlog dreigden een aantal korte landelijke, niet rendabele trajecten door de SNCF te worden gesloten. Niet rendabel, omdat het rijden met dan wel een door een stoomlocomotief getrokken rijtuig, dan wel een grote autorails te kostbaar was. De FNC, bang voor het verlies van banen, stelde voor een licht type autorails te bouwen en onder leiding van Louis Cantat, inspecteur divisionnaire du service du Matériel de la région Ouest werd door Billard in Tours een tweetal prototypes gebouwd (X 8011 en X 8012). De latere seriebouw zou bij de Compagnie Générale de Construction de Saint-Denis (CGC) plaatsvinden. De FNC 30’s deden dienst in de serie X 5601 - 5630, later volgde een vervolgserie. Behalve in het noorden, deden ze overal in Frankrijk dienst. De regio Sud-Est had zelfs een drietal dat in Geneve kwam. De maximale snelheid was 65 km/u. Een aantal had namen, zoals “La Touraine”,
“L’Aveyron”, L’Alsace”, “L’Adour”, La Savoie” en “L’Yonne”, maar daaraan werd spoedig een eind gemaakt.