Om zich een air van belangrijkheid aan te meten zetten transportondernemingen "logistics' i.p.v. logistiek op derlui vrachtwagens, terwijl hun chauffeurs nooit verder dan Schin op Geul en Wolvega zijn geweest. Vanmorgen zag ik een gedeukt bestelwagentje met "thepeoplegroup" op de zijkant, de groep is, zo weet ik na enig zoekwerk, gevestigd aan Kuiper 5 in Nieuwkuijk, en u raadt het: The Netherlands.
Van een energiefirma kreeg ik, omdat ik bezwaar maakte tegen het geje en gejou van het bedrijf, deze onzinnige uitleg:
"We hebben bij energiedirect.nl bewust gekozen voor de je-vorm. Dat past
bij deze tijd, we verkleinen de afstand en worden meer toegankelijk en
dichtbij. Uiteraard is dit besloten naar aanleiding van onderzoek onder
onze klanten, waaruit blijkt dat het merendeel het prettig vindt om met
‘je’ te worden aangesproken. We kiezen een stijl, waaruit
blijkt dat we op gelijk niveau met elkaar in contact willen staan. Onze
stijl is helder, kort en direct, waarbij we geen moeilijke woorden
gebruiken. Vanuit deze achtergrond kiezen we in onze algemene uitingen
voor de je-vorm."
Misschien wordt het tijd eens massaal te protesteren tegen dergelijke ongevraagde frivoliteiten van nutsbedrijven en hun te laten beseffen dat wij klanten zijn, dat zij niet bepalen hoe wij met elkaar omgaan en het geje en gejou niets met "deze tijd en het verkleinen van de afstand" te maken heeft, maar alles met de invloed van het Engels op onze taal, waar "you" de omgangsvorm is.