28.5.14

Veritas

 
Of er ooit iets moois is gegroeid uit deze Duits-Franse samenwerking, weet ik niet. De advertentie voor de Véritas Météor komt uit het octobernummer, het Salon de l'Automobilenummer, van het Franse blad Réalités, want behalve deze advertentie heb ik niets kunnen vinden over een samenwerking tussen de voormalige BMW-medewerkers die in 1946 Veritas opgericht hadden en de befaamde Franse carrosseriefirma Saoutchik.  Oorspronkelijk gebruikte Veritas BMW-motoren uit de vooroorlogse 328, later werden Heinkelmotoren gebruikt, nadat Veritas een Heinkelfabriek in Muggensturm had overgenomen. Dat bleek echter een stap te ver, want Veritas raakte in financiële problemen. Totaal zijn er niet meer dan achtenzeventig race- en sportwagens gebouwd. In de herfst van 1951 maakte de fabriek onder leiding van Ernst Loof een doorstart in de voormalige garageboxen van Auto-Union aan de Nürburgring, de motor kwam van Heinkel, de carrosserie net zoals in 1949 en 1950 van Spohn in Ravensburg. Van Saoutchik is geen sprake, toch is er een Franse connectie, maar die loopt linea recta naar Panhard, die de aandrijving leverde voor de Dyna-Veritascabriolet. De carrosserie kwam van Karl Baur in Stuttgart. Totaal zijn er 176 exemplatren van onderstaande auto gebouwd.