Er
is dat fascinerende verhaal in de Griekse mythologie over Icarus,
gevangen op Kreta probeert hij te ontsnappen met behulp van zelf
gebouwde vleugels van hout, veren en was. Klaarblijkelijk heeft dit
verhaal veel uitvinders geinspireerd, die ook dachten te kunnen vliegen
als een vogel, maar zelfs als niet Icarus hun voorbeeld was, dan waren
er andere "vogelmensen" in hun eigen cultuur, die voor inspiratie
zorgden. Ook de Duitse uitvinder Otto Lilienthal ging uit van de vogel,
in 1873 hield hij een lezing, "Theorie des Vogelflugs", waarin hij stil
stond bij eerdere pogingen van de mens om te vliegen. Hij zelf ondernam
verschillende glijvluchten vanaf een kunstmatige heuvel in Berlijn,
uiteindelijk werden de pogingen hem noodlottig, want in 1896 raakte hij
zwaargewond bij zo'n zweefvlucht en stierf hij de volgende dag. We weten
dat de verovering van het luchtruim niet door imitatie van het vliegen
van een vogel is gelukt, toch bleven er uitvinders, die ver na de Eerste
Wereldoorlog toch vasthielden aan het vogelidee. Een van hen was de
Amerikaan Leonard Bonney, die eind jaren twintig, met de meeuw als
voorbeeld, de "Bonney Gull" bouwde en op 4 mei 1928 met zijn toestel
opsteeg van Roosevelt Field op Long Island. De "Bonney Gull" stortte van een hoogte van dertig meter neer en Bonney kwam om het leven.