Toen
begin 1918 de eerste Nieuports 28 leverbaar werden, haden de Fransen al
gekozen voor de SPAD S.XIII en alhoewel de Nieuport geen slecht toestel
was, was de SPAD een betere machine. Dat de Nieuport toch de nodige
faam verwierf is te danken aan het feit dat de Amerikanen, kortelings
betrokken in de Eerste Wereldoorlog, snel vliegtuigen nodig hadden en
omdat de SPAD wegens een tekort aan Hispano-Suizamotoren niet leverbaar
was kozen zij voor de Nieuport 28, ontworpen door Gustave Delage (geen
familie van de man van het automerk). Er werden 297 machines door de
United States Army Air Service aangeschaft.
De
squadrons hadden verschillende mascottes, het 147e aerosquadron had een
cairnterrier op de romp geschilderd. Dat laatste ga ik Una
niet aan haar natte neus hangen want ongetwijfeld krijgt zij nog een
verwaander stapje dan zij nu al heeft. In dit filmpje zien we een Nieuport 28 van het 95e areosquadron met als mascotte een schoppende ezel.