De allereerste De Haviland "Mosquito" vloog in november 1940. Oorspronkelijk ontworpen als lichte bommenwerper bleek het toestel ook geschikt als fotoverkenner en als jachtvliegtuig en er zijn heel wat versies gebouwd, niet alleen in Groot-Brittannië maar ook in Canada en Australië. Ze waren uitgerust met de Rolls-Royce "Merlin", dan wel de in licentie gebouwde Packard "Merlin". Het tweepersoonstoestel was grotendeels van hout en als jachtvliegtuig uitgerust met vier Browning machingeweren in de neus en vier Hispano kanonnen die vuurden vanuit openingen net onder de neus van het toestel. De maximale snelheid was 640 km/u., de maximale reikwijdte - als fotoverkenner - 3200 kilometer en het plafond lag bij 36000 voet. Israël nam zestig mottige, maar goedkope Mosquito's over van de Franse luchtmacht, die tussen juni 1951 en mei 1952 door Israelische tecnici met hulp van personeel van de SNCAN (Société nationale de constructions aéronautiques du Nord) vliegvaardig werden gemaakt. De "Mosquito" was tot medio jaren vijftig het belangrijkste vliegtuig van de Israelische luchtmacht. Een filmpje van een "Mosquito" in Nieuw-Zeeland vindt u hier.