25.1.22

Het vaderland

Je kunt naar Frankrijk, Duitsland en  Engeland met een flitstrein, naar Groningen kan dat niet, terwijl er vermoedelijk meer mensen razendsnel naar Groningen willen dan naar Parijs. Nou wordt er naar Parijs pas na Brussel-Zuid echt geflitst en naar Duitsland  mag het flitsen op Nederlandse bodem ook geen naam hebben, om over het Engelse nog maar te zwijgen,  want daar heeft Boris het voor het zeggen  en Boris vindt flitsen alleen  maar belangrijk als er in lockdown door hem gefeest kan worden. Waarom de Nederlandse Spoorwegen, net  als in Frankrijk en Duitsland, niet een eigen hoge snelheidsnet heeft opgezet, dan zich als Amsterdams eindpunt te laten degraderen is een raadsel. Een even groot raadsel blijft het feit  dat Nederland nog altijd een in 1919 gelanceerd vliegveld, Schiphol, als "main airport" laat functioneren. Croydon en Orly zijn al  lang vervangen en dat had hier ook kunnen gebeuren, toen  Lelystad in beeld kwam, ook  daar had een flitstrein naar tussen Lelystad en Amsterdam uitkomst kunnen brengen. Het is allemaal niet gebeurd en de wijde omgeving van  Schiphol zit met geluids- en milieuhinder. Ook historisch schort er het en ander aan wat  het vaderland te bieden heeft, stap je in Frankrijk of in Engeland in een trein getrokken door een stoomlocomotief, dan weet je dat  het  historisch verantwoord is, de locomotief heeft in Frankrijk of in Engeland gereden, hier worden we door een in Duitsland of in Polen rondgezeulde lok rondgereden. Gelukkig klopt het tramwezen dan weer wel. Maar het  blijft merkwaardig dat met name het spoor  er in feite met de pet naar gooit, een paar jaar geleden wilde men in  Friesland een stoomtreindienst opzetten van Sneek naar Stavoren met een gehuurde buitenlandse stoomlok, ver verwijderd van hetgeen wat ooit op die lijn gereden had.