Je kunt naar Frankrijk, Duitsland en Engeland met een flitstrein, naar Groningen kan dat niet, terwijl er vermoedelijk meer mensen razendsnel naar Groningen willen dan naar Parijs. Nou wordt er naar Parijs pas na Brussel-Zuid echt geflitst en naar Duitsland mag het flitsen op Nederlandse bodem ook geen naam hebben, om over het Engelse nog maar te zwijgen, want daar heeft Boris het voor het zeggen en Boris vindt flitsen alleen maar belangrijk als er in lockdown door hem gefeest kan worden. Waarom de Nederlandse Spoorwegen, net als in Frankrijk en Duitsland, niet een eigen hoge snelheidsnet heeft opgezet, dan zich als Amsterdams eindpunt te laten degraderen is een raadsel. Een even groot raadsel blijft het feit dat Nederland nog altijd een in 1919 gelanceerd vliegveld, Schiphol, als "main airport" laat functioneren. Croydon en Orly zijn al lang vervangen en dat had hier ook kunnen gebeuren, toen Lelystad in beeld kwam, ook daar had een flitstrein naar tussen Lelystad en Amsterdam uitkomst kunnen brengen. Het is allemaal niet gebeurd en de wijde omgeving van Schiphol zit met geluids- en milieuhinder. Ook historisch schort er het en ander aan wat het vaderland te bieden heeft, stap je in Frankrijk of in Engeland in een trein getrokken door een stoomlocomotief, dan weet je dat het historisch verantwoord is, de locomotief heeft in Frankrijk of in Engeland gereden, hier worden we door een in Duitsland of in Polen rondgezeulde lok rondgereden. Gelukkig klopt het tramwezen dan weer wel. Maar het blijft merkwaardig dat met name het spoor er in feite met de pet naar gooit, een paar jaar geleden wilde men in Friesland een stoomtreindienst opzetten van Sneek naar Stavoren met een gehuurde buitenlandse stoomlok, ver verwijderd van hetgeen wat ooit op die lijn gereden had.