Om een of andere reden werd Ettore Bugatti
door de De Dietrich ontslagen en op 1 april 1904 trad hij in dienst van
zijn vriend Emil Mathis, voor wie hij een auto onder de naam Hermes
ontwierp. Bugatti en De Dietrich zouden elkaar dertig jaar later opnieuw
tegenkomen, dit keer als bouwers van "autorails". Bugatti zette om te
beginnen de "Présidentiel" op de rails, een voorloper van de TGV, hij
haalde 196km/u, een wereldrecord. De passagiers hadden vrij uitzicht
over de baan, omdat de bestuurder bovenin een plaats vond in een soort
kiosk, dat nam de noodzaak van een dubbele stuurstand weg, maar het
uitzicht over de baan was belabberd en de de man zat boven de motoren.
Toen
de Franse spoorwegmodellenfabriek Jouef een aantal jaren geleden met
een miniatuurprésidentiel uitkwam, was ik teleurgesteld, want in plaats
van de oorspronkelijke autorails als voorbeeld te nemen, had men een
verbouwde, naoorlogse versie genomen. De vooroorlogse, originele versie
heb ik uit de naoorlogse omgebouwd. Ook de Prinetti & Stucchi
driewieler en de De Dietrichauto, die Bugatti ontwierp heb ik, omdat er
geen modellen in de handel, waren zelf geconstrueerd.
Bugatti autorails
De Dietrich autorails