Grappig hoe langer ik erover nadenk, hoe meer vliegtuigfabrieken, die auto's bouwden te voorschijn komen. Salmson bijvoorbeeld, een Franse fabriek, gevestigd in Billancourt, die begon met het maken van pompen, daarna vliegtuigmotoren en vliegtuigen en tenslotte auto's. De eerste auto was een in licentie gemaakte G.N., waarvan in twee jaar tijd zo'n 3000 werden verkocht, vervolgens kwam in 1921 het eerste door Emile Petit ontworpen eigen model. De Salmsons hadden in de jaren twintig veel succes in een groot aantal races, maar de vraag naar kleine sportauto's in Frankrijk eindigde even snel als hij opgekomen was en in de jaren dertig bouwde Salmson rappe, fraai gelijnde, kleine, luxe uitgeruste auto's. Twee bovenliggende nokkenassen, magneetontsteking en tenslotte ook met een electrische Cotalversnellingsbak. De S4 E, hier afgebeeld als cabriolet (foto boven) was ook leverbaar als sedan. Na de Tweede Wereldoorlog was de 2300 S (foto onder) de feitelijke zwanenzang voor Salmson, de laatste, vrijwel altijd rechtsgestuurde, auto's verlieten in 1957 de fabriek.