24.8.11

Oplossing

Niet verwonderlijk dat er niet veel nieuws onder de zon was in het aanbod van de Britse automobielindustrie vlak na de Tweede Wereldoorlog, de meeste fabrieken waren volledig ingeschakeld geweest bij de oorlogsproduktie en niet alleen van vrachtwagens, maar bijvoorbeeld ook van vliegtuigen.


Toch verscheen er in 1946 een opvallende auto uit onverwachte hoek: de Jowett 'Javelin' (opgave 2), ruimte voor zes personen, aluminiumviercylinderboxermotor met een inhoud van 1486cc, twee Zenithcarburateurs, radiateur achter de motor en stuurversnelling.


Het jaar weet ik niet meer, het moet eind jaren zestig, begin jaren zeventig geweest zijn, maar op het moment dat ik bij het technische museum in Helsingør arriveerde, kwam ook een aantal 'Javelins' de parkeerplaats op, dat was bijzonder, want zo heel vaak had ik de 'Javelin' niet gezien.


Binnen werd me de komst van het Javelingilde duidelijk want daar stond een Sommer S1 (opgave 1), een door de Deense Jowettimporteur Erik Sommer op basis van de 'Javelin' gebouwde auto.