6.10.12

Pierce


Pierce 1904 
Het is een al vaker verteld verhaal: fietsenmaker bouwt motorfietsen en vervolgens ook automobielen. George N. Pierce in Buffalo (N.Y.) bouwde niet alleen fietsen maar ook vogelkooien voordat hij aan motoren dacht.
Pierce motorfiets 1911, de trappers bedienen de aandrijving rechts, de motor de aandrijving links  
Zijn eerste auto verscheen in 1901, de 'Motorette' met een De Dionmotor. Al gauw wordt Arrow aan de naam toegevoegd en het beroemde merk Pierce-Arrow ontstaat, vanaf 1913 herkenbaar aan de in de spatborden gebouwde koplampen.
Altijd te vinden in het bovenste marktsegment, kreeg de fabriek het vanaf 1929 hard te verduren. In 1932 werden slechts 2692 wagens gefabriceerd. Er kwam echter geen goedkoop model, sterker nog op de wereldtentoonstelling in 1933 in Chicago stond de "Silver Arrow" een twaalfcylinder met een revolutionnaire carrosserie. Kosten: $10.000. Maar het ging bergaf en in 1938 was het gedaan met Pierce-Arrow.