In ons land heette bovenstaand vliegtuig net als bijna overal elders in de wereld "Harvard", maar dat was in feite de Britse benaming van de North American "Texan", een Amerikaans lestoestel, dat bij Amerikaanse luchtmacht dienst deed als AT-6 en bij de Amerikaanse marine als SNJ. Niet alleen North American (hoofdkantoor en fabriek Los Angeles Municipal Airport, Inglewood, Californië) bouwde het toestel maar ook Noorduyn Aviation in Montreal, Canada. De Britse "Harvards" hadden een Engels instrumentarium. De motor was een Pratt & Whitney R-1340-AN1. De kruisnelheid lag bij 272 km/u en het vliegbereik was 1200km. Zowel Syrië als Israël zetten in 1948 het als lestoestel bedoelde vliegtuig in als een met een mitrailleur bewapende lichte duikbommenwerper.
4.4.17
1948 LXXIV
In ons land heette bovenstaand vliegtuig net als bijna overal elders in de wereld "Harvard", maar dat was in feite de Britse benaming van de North American "Texan", een Amerikaans lestoestel, dat bij Amerikaanse luchtmacht dienst deed als AT-6 en bij de Amerikaanse marine als SNJ. Niet alleen North American (hoofdkantoor en fabriek Los Angeles Municipal Airport, Inglewood, Californië) bouwde het toestel maar ook Noorduyn Aviation in Montreal, Canada. De Britse "Harvards" hadden een Engels instrumentarium. De motor was een Pratt & Whitney R-1340-AN1. De kruisnelheid lag bij 272 km/u en het vliegbereik was 1200km. Zowel Syrië als Israël zetten in 1948 het als lestoestel bedoelde vliegtuig in als een met een mitrailleur bewapende lichte duikbommenwerper.