Het
is een aandoenlijk portret van de componist, zo heel anders dan dat van
tijdgenoten, die alleen maar poseerden, maar Jean-Féry Rebel (1666 -
1747) is aan de arbeid, ganzenveer in de knuist, vindt hij net even tijd
om opzij te blikken. Een leerling van Lully, werd hij in 1699 eerste
violist van de Académie royale de la musique, om na een oponthoud van
vijf jaar in Spanje, lid te worden van het ensemble Vingt-quatre
violons de roy, bovendien kreeg hij een benoeming als hofcomponist van
Lodewijk XIV. Maar vermoedelijk zou hij al lang vergeten zijn als hij
niet een fascinerend werk op zijn naam had staan (dat hij op zijn
zeventigste componeerde) en dan gaat het ook nog maar om het eerste deel
van het ballet "Les Elémens": "Cahos", dat hij, omdat hij vermoedde dat
zijn tijdgenoten voor de klanken weinig waardering konden opbrengen,
voorzag van commentaar: "cahos (chaos) is die staat van de elementen
voordat zij hun plaats in de natuur gevonden hebben". "Cahos" is
inderdaad een verbijsterend stuk muziek, te vergelijken met wat eeuwen
later die andere Fransman aanrichtte met "La Valse", Rebel deed met de
barokmuziek, hetzelfde wat Ravel deed met de Weense driekwartsmaat.
Helaas vond ik geen goed spelende musici in beeld op YouTube, maar de
uitvoering zonder beeld van Musica Antiqua Köln is subliem.