Een mooi woord: als, vaak ingekort tot as en dan gevolgd door: is verbrande turf. Als Simca-directeur Pigozzi na meteen na de Tweede Wereldoorlog technisch directeur Grégoire zijn gang had laten gaan en tegelijkertijd de imitatie-Fiats - Simca 5 en Simca 8 - de deur had uitgeschopt, als hij de contacten met Gordini had aangehaald, als hij Ford-France links hadden laten liggen, dan was heel misschien Simca momenteel geen vergeten merk geweest. Een gewaagde stelling, zeker nadat het merk in Frankrijk in 1970 door Chrysler was aangeschaft en om op te stoten in de vaart der volkeren o.a. een wereldauto ging bouwen, die niet alleen in Frankrijk en Groot-Brittannië (waar Chrysler de Rootes-groep bezat, waaronder Hillman en Sunbeam)m maar ook in de Verenigde Saten zou worden gebouwd: de "Horizon". Dat de firma vervolgens, na het Europees debacle van Chrysler, in handen kwam van Peugeot betekende het eind van Simca. Het lijkt achteraf alsof de fabriek door concurrentie-overwegingen steeds maar groter wilde worden maar uiteindelijk het loodje legde en door een concurrent werd opgeslokt. Het had heel anders kunnen lopen als Grégoire, die begin 1947 volledig gefrustreerd bij Simca opstapte, zijn zin had gekregen en zijn voorwielaandrijver in de markt had kunen zetten. Citroën zou naast zijn "Traction Avant", waarvan het ontwerp toen al dertien jaar oud was, een stevige voorwielaangedreven concurrent hebben gekregen en de Panhard "Dyna" zou nooit zijn gebouwd.
Op de foto's.
Boven: de eerste versie van de Simca Grégoire uit 1945.
Onder: het definitieve prototype (n.b. met fotomodel) van de Simca
Grégoire uit 1946. Let ook op de door Grégoire ontworpen wielen, later te vinden op zowel de Renault 4 als de Panhard "Dyna".