Net als Amsterdam kende Parijs zo'n 150 jaar geleden stations van verschillende spoorwegmaatschappijen. in Amsterdam is het kopstation Weesperpoort al lang verdwenen, maar in Parijs is de situatie nauwelijks veranderd. Wie op het Gare du Nord - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer du Nord - arriveert en zijn reis in de richting Straatsburg wil voortzetten zal te voet of met de metro zich dienen te verplaatsen naar het Gare de l'Est - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer de l'Est - degene die naar Lyon wil moet zich naar het indrukwekkende Gare de Lyon - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée, afgekort tot P.L.M. - begeven. Lastig. Lang geleden nog meer last op kopstations voor de binnenkomende door stoomlocomotieven getrokken treinen, maar sinds treinstellen aan beide zijden een stuurstand hebben, hoeft de machinist alleen nog maar van het ene uiteinde van de trein naar het andere te lopen en de trein kan zonder enig probleem vertrekken. Dat was lang geleden totaal anders: de locomotief moest worden losgekoppeld, via een wissel naar een naastgelegen spoor en naar een draaischijf om gekeerd te worden, om daarna via opnieuw een wissel voor de trein te worden geplaatst. En dan doemt meteen nog een ander probleem op: postrijtuigen liepen in Frankrijk altijd meteen achter de locomotief en tender, dat had zo zijn voordelen: postambtenaren belast met lossen en laden wisten waar het postrijtuig zich bevond - vooraan - en hoefden er dus niet naar op zoek: de tijd van lossen en laden kon worden beperkt. Ik vraag me dus af of dat postrijtuig door de locomotief werd meegenomen naar de draaischijf, maar ik heb over die procedure niets kunnen vinden.
21.9.19
Kopstations
Net als Amsterdam kende Parijs zo'n 150 jaar geleden stations van verschillende spoorwegmaatschappijen. in Amsterdam is het kopstation Weesperpoort al lang verdwenen, maar in Parijs is de situatie nauwelijks veranderd. Wie op het Gare du Nord - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer du Nord - arriveert en zijn reis in de richting Straatsburg wil voortzetten zal te voet of met de metro zich dienen te verplaatsen naar het Gare de l'Est - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer de l'Est - degene die naar Lyon wil moet zich naar het indrukwekkende Gare de Lyon - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée, afgekort tot P.L.M. - begeven. Lastig. Lang geleden nog meer last op kopstations voor de binnenkomende door stoomlocomotieven getrokken treinen, maar sinds treinstellen aan beide zijden een stuurstand hebben, hoeft de machinist alleen nog maar van het ene uiteinde van de trein naar het andere te lopen en de trein kan zonder enig probleem vertrekken. Dat was lang geleden totaal anders: de locomotief moest worden losgekoppeld, via een wissel naar een naastgelegen spoor en naar een draaischijf om gekeerd te worden, om daarna via opnieuw een wissel voor de trein te worden geplaatst. En dan doemt meteen nog een ander probleem op: postrijtuigen liepen in Frankrijk altijd meteen achter de locomotief en tender, dat had zo zijn voordelen: postambtenaren belast met lossen en laden wisten waar het postrijtuig zich bevond - vooraan - en hoefden er dus niet naar op zoek: de tijd van lossen en laden kon worden beperkt. Ik vraag me dus af of dat postrijtuig door de locomotief werd meegenomen naar de draaischijf, maar ik heb over die procedure niets kunnen vinden.