29.9.19

Zwart?

Stoomlocomotieven zijn zwart of toch minstens donkergroen? Je zou het wel denken wanneer je, zoals ik gister,  twee Duitse stoomlocomotieven in voorspan voorbij zag denderen. Lang geleden was dat anders, bovenstaande No.33, een 111 (een voorloop-, een aangedreven- en een naloopas) van de Compagnie de Paris à Rouen, gebouwd door Allcard Buddicom & Cie., toont een bont jasje: bruin, groen, zwart en en natuurlijk rood voor de buffers. De locomotief droeg, want  dat was destijds ook niet ongebruikelijk, een naam St. Pierre, maar ik weet niet of elf locomotieven van de "Paris à Rouen" de namen van de andere discipelen droegen, in ieder geval maakte de 33 deel uit van een serie van 40 locomotieven
 De aanvraag voor aanleg van een spoorlijn tussen Parijs en Rouaan was in 1840 gedaan door  de Fransman Charles Lafitte en de Engelsman Edward  Blount en op 9 mei 1843 werd de lijn, aangelegd onder toezicht van de  Britse heren Locke, Mackenzie en Brassey,  feestelijk geopend door eerst een losse locomotief op pad te sturen vanuit het Parijse station Saint-Lazare, om acht uur gevolgd door een door twee locomotieven getrokken trein die om vier minuten voor één in Rouen aankwam, een kwartier later vertrok de officiële feesttrein met hoogwaardigheidsbekleders, na  gezegend te zijn door de kardinaal van Rouaan. Hoofdingenieur Locke ontving ter gelegenheid van de opening van de Franse troonopvolger het Légion de Honneur.  
De compagnie was trouwens een zeer Engelse bedoening, netgenoemde hoofdingenieur Locke was een  Brit en Allcard Buddicom & Cie was een in Chartreux (een buitenwijk van Rouaan) gevestigd Brits bedrijf. 
Het model (schaal 1/87) van de No. 33 staat hier langs een perron van mijn modelbaan, de echte staat in het fameuze Franse spoorwegmuseum in Mulhouse.