13.9.19

P-47

Op YouTube zijn nogal wat interessante fragmenten met oude auto's en oude vliegtuigen te vinden, die qua beeld best de moeite waard zijn, maar waarvan de muziek slecht gekozen is. Een Panhard uit 1902 is, zonder dat ik de motor kan horen onderweg, met de meest verschrikkelijke dixielandbegeleiding, die ik me kan voorstellen en een Hawker 'Hurricane' rijdt de startbaan op onder de tonen van Glenn Miller. Maar soms stuit ik op een subliem stukje film en dat is steevast zonder muziek. Hier het starten van de motor van een Republic P-47 "Thunderbolt". 
 
 De Amerikaanse vliegtuigfabriek Republic heette oorspronkelijk Seversky en bouwde o.a. de DS (Doolittle Special) 1 Executive voor Shells Jimmy Doolittle en een racevliegtuig voor Jacqueline Cochran, dat een verbeterde versie was van de P-35, een speciaal voor export ontwikkelde jachtvliegtuig, dat als EP-106 aan Zweden werd geleverd. Van de 120 in 1939 door Zweden bestelde toestellen werden 60 door het US Army Air Corps gevorderd. In datzelfde jaar werd de naam van de naar de oprichter, in Tiblisi (nu Georgië) geboren, Alexander Nikolaievich Prokofiev de Seversky genoemde Severskyfabriek veranderd in Republic. Verschillende types van de 'Thunderbolt' (P-47B, P-47C, P-47D, P-47G, P-47M en P-47N) vlogen niet alleen in dienst van de Amerikaanse luchtmacht, maar ook bij de RAF en de luchtmachten van Frankrijk, Rusland en Brazilië. Er zijn meer dan 15.000 'Thunderbolts' gebouwd. 
 
Deze voorloper van de 'Thunderbolt', de P-35 staat opgesteld in het het museum van de Zweedse luchtmacht, van de tweezitsduikbommenwerper ontwikkeld uit de P-35, de 2PA, waarvan Zweden er 50 had besteld werden slechts twee afgeleverd, de andere toestellen gingen als AT-12's in de Verenigde Staten dienst doen.