Geen van de drie. Maar dat de auto u aan een uit-zijn-krachten-gegroeide Volkswagen deed denken is niet vreemd.
In 1934 bezocht Adolf Hitler vergezeld door onder meer Adolf Hühnlein, leider van het Nationalsozialistisches Kraftfaherkorps (NSKK), een paramilitaire organisatie onstaan als onderdeel van de SA, de autotenstoonstelling in Berlijn. Hitler raakte enthousiast over een op de "Standard"-stand staande auto, de "Maikäfer": zo'n wagen zou iedere Duitser moeten hebben. De "Maikäfer" was ontworpen door Joseph Ganz, iemand die al jarenlang pleitte voor een "Kleinwagen mit Zentralrohrrahmen und Swingachsen". Er was echter een maar: Ganz was Jood. Daar werd echter snel een oplossing voor gevonden. Ganz, tevens een vooraanstaand automobieljournalist kreeg een publicatieverbod (hij week vervolgens uit naar Zwitserland) en Porsche kreeg de opdracht een auto voor het Duitse volk te ontwikkelen: de zogenaamde KdF (Kraft durch Freude) wagen, waarvoor gespaard moest wortden. Porsche reisde kort na het verkrijgen van de opdracht naar de Verenigde Staten, waar hij o.a. de carrosseriefirma Briggs bezocht. Bij Briggs zag hij het gister afgebeelde ontwerp uit 1934 van de Nederlander John Tjaarda. Met diefstal van Ganz' techniek en Tjaarda's carrosserie ontstond dus de Volkswagen.
Zelfs de naam "Käfer" is niet origineel!