Waar zijn de eigenzinnige auto's gebleven? De 2CV, de PL17, de Mini? Wat ervoor in de plaats is gekomen lijkt allemaal een pot nat, gebouwd op een en dezelfde bodemplaat en in het vooronder een en dezelfde motor. En wat qua vorm eventjes buiten de rij danst wordt in een volgend model meteen gecorrigeerd: de Citroën Xsara Picasso, de Fiat Multipla, de Renault Mégane hebben elke eigenzinnigheid verloren en van de Avantime, van laatst genoemd merk, werden nog geen 9000 exemplaren gebouwd voor de productie helemaal werd gestaakt. Auto's moeten vandaag allemaal dezelfde met de motorkap meelopende scheefogige koplampen hebben en liefst een wat afgehakte achterkant. Natuurlijk zijn er altijd bepaalde tijdgebonden stijlkenmerken geweest, wie bovenstaande Alfa Romeo uit 1942 ziet, met die merkwaardige knik in de zijkant, kan de origine daarvan achterhalen door naar Engelse sportwagens als de MG PB en de AC 16/80 te kijken, in zo'n open auto had de knik zin, daar vond je elleboog steun, bij de Alfa Romeo is het een stilistisch kenmerk, dat door Jean Bugatti in mindere mate bij het ontwerp van de 1937 Le Manswagen was gebruikt en na de Tweede Wereldoorlog bij Jaguar in de XK-types terugkeerde.