Gister naar de Electrische Musem Tramlijn in Amsterdam en me per GTG 41 van begin (Haarlemmermeerstation) tot eind (Bovenkerk) en terug laten vervoeren. Onderweg bedacht ik dat het eigenlijk wel grappig is dat de 41 oorspronkelijk een Haagse tram was uit een serie van veertig door HAWA (Hannoversche Waggonfabrik AG) vanaf 1919 geleverde voertuigen aangevuld met tien gebouwd door Werkspoor. Zestien van het totale aantal werden verbouwd tot pekelwagens en nu komt het: in Groningen waar het woord pekel ook gebruikt wordt als aanduiding voor Pekela, werd de (HAWA-) Haagse pekeltram weer personentram: Gemeente Tram Groningen 41. In het Openbaar Vervoer Museum Den Haag staat zijn broertje de HTM 265. Opvallend dat de Groninger twee koplampen heeft en de Hagenaar maar één. Helemaal zeker ben ik niet, maar het kan zijn dat de Groninger er twee heeft omdat de wet dat eiste, de tram reed ook buiten de bebouwde kom.