Terwijl in Europa "cyclecars" na de Eerste Wereldoorlog populair waren, kregen ze in de Verenigde Staten nauwelijks een wiel aan de grond. Wie bovenstaand wagentje ziet, met een gemotoriseerd vijfde wiel - als een buitenboordmotor aan een roeiboot - begrijpt waarom. Het ontwerp kwam uit een nog steeds befaamde fabriek, waar men in 1919 dacht, dat je de motor die men fabriceerde ook anders kon gebruiken, dan als aandrijving om het gras te maaien. De "Buckboard", want zo noemde Briggs & Stratton, de plank met twee stoeltjes en vijf wielen, werd maar een paar jaar gemaakt, daarna werd het ontwerp verkocht aan de Automotive Electric Service Company, die in plaats van een benzine- een electromotor, die op normale wijze de achterwielen aandreef, installeerde en op de markt bracht als "Auto Red Bug Electric Roadster". Op een van de Georgia Sea Islands, op Jekyll zag ik ooit zo'n cyclecar helaas niet in gebruik.
5.6.11
Buitenboordmotor
Terwijl in Europa "cyclecars" na de Eerste Wereldoorlog populair waren, kregen ze in de Verenigde Staten nauwelijks een wiel aan de grond. Wie bovenstaand wagentje ziet, met een gemotoriseerd vijfde wiel - als een buitenboordmotor aan een roeiboot - begrijpt waarom. Het ontwerp kwam uit een nog steeds befaamde fabriek, waar men in 1919 dacht, dat je de motor die men fabriceerde ook anders kon gebruiken, dan als aandrijving om het gras te maaien. De "Buckboard", want zo noemde Briggs & Stratton, de plank met twee stoeltjes en vijf wielen, werd maar een paar jaar gemaakt, daarna werd het ontwerp verkocht aan de Automotive Electric Service Company, die in plaats van een benzine- een electromotor, die op normale wijze de achterwielen aandreef, installeerde en op de markt bracht als "Auto Red Bug Electric Roadster". Op een van de Georgia Sea Islands, op Jekyll zag ik ooit zo'n cyclecar helaas niet in gebruik.