Om het wat begrijpelijker te maken krijgen sommige muzieksoorten een labeltje ter vergelijking opgeplakt, of dat terecht gebeurt, laat ik hier in het midden, maar zowel fado als rembetika krijgen respectievelijk een Portugees en een Grieks bluesetiket. Rembetika werd in de Verenigde Staten opgenomen, maar ook werden tussen 1896 en 1942 in Smyrna, Constantinopel en Athene vastgelegde nummers in de U.S.A. heruitgebracht. Een voorbeeld daarvan is dit 'Zweer er niet op, jij leugenaar', gezongen door Roza Eskenazy (foto), opgenomen in Athene voor de Amerikaanse markt. Ook dit nummer 'De Memetis' werd door Dimitris Arapakis voor een Amerikaanse platenmaatschappij opgenomen in Athene. Maar 'In de Syngrougevangenis', dat de sfeer schetst in een gevangenis in een legerkamp rond 1900 werd, wel degelijk in 1927 in New York, op de plaats vastgelegd door Marika Papagika. 'De Gokker' dateert van twee jaar later, vermoedelijk is de zanger Titos Dimitriadis, tevens verantwoordelijk voor het Griekse repertoire bij RCA Victor in de Verenigde Staten, die de plaat opnam onder het pseudoniem Nondags Sgouros. 'De Zondaar' werd ook in New York opgenomen, we horen Stavros Kaloumenos begeleid door een orkest met een klarinet, viool, gitaar, cimbalom en castagnetten. Theodore Alevizos legde in 1960 'Yerrakina' op de grammofoonplaat vast, drie jaar later stond het op het repertoire van de destijds populaire folkgroep 'The Limeliters', die het in het Grieks en Engels zongen.