10.1.17

1948 XX

Wat was er in 1948 in Duitsland aan eigen  producten van de automobielindustrie te koop? Weinig. Volkswagen  leverde in 1945 en '46 de wehrmachtsuitvoering van de kever en vanaf 1946 tot en met 1953  het zogenaamde "Standard-Modell", met een topsnelheid van 105 km/u. geleverd door de viercylinderluchtgekoelde boxermotor voorzien van een Solex VFJ-carburateur, datzelfde Solexgasfabriekje zat ook op de Ford Taunusmotor. De Taunus was vanaf november 1948 leverbaar en was bijna geheel identiek aan het vooroorlogse model, hetzelfde gold voor Opels Olympia en de Mercedes-Benz 170V (afgebeeld als taxi in Lissabon).
De 170V was in de herfst 1946 weer levernaar als bestelwagen, ambulance en politie-auto, maar vanaf juli 1946 ook weer als sedan. De voormalige DKW-fabriek stond in Oost-Duitsland en pas in 1950 liep weer een Meisterklasse van  de band bij de opnieuw in West-Duitsland opgerichte Auto Union GmbH., nu in Düsseldorf.
Als IFA F8 stond nagenoeg dezelfde  DKW Meisterklasse op de Frühjahrsmesse 1948 in Leipzig, in 1949 werden 1500 F8's in Chemnitz en Zwickau gefabriceerd.   Borgward speelde pas vanaf 1949 een rol, maar wel met een geheel nieuw model - met pontoncarrosserie - de Hansa 1500. Wie persé een BMW wilde kon in Oost-Duitsland terecht waar het Russische Awtelo in de voormalige BMW-fabriek in Eisenach vanaf october 1945 het vooroorlogse type 321 fabriceerde.