Een
Brits echtpaar bezig in de vliegtuigbouw: Frederick George en Maxine
("Blossom") Miles en dat is redelijk uniek te noemen in deze door mannen
beheerste sector, zeker wanneer we het tijdvak in ogenschouw nemen.
Want het echtpaar Miles begon in de jaren dertig in dienst van Phillips
& Powis Aircraft, een bedrijf dat in 1936 werd overgenomen door
Rolls-Royce, maar vanaf 1943 opereerde de firma als Miles Aircraft Ltd.
zelfstandig. Het voornaamste product was de "Messenger",
een licht toestel dat oorspronkelijk door het leger werd gebruikt als
verkenner en daarna door de RAF in dienst werd genomen als
verbindingsvliegtuig. Er was ook de M-20, waarvan maar twee prototypes
zijn gebouwd: sneller dan de "Hurricane" en maar een fractie langzamer
dan de "Spitfire", het vliegbereik van de M-20 was groter dan van beide
genoemde toestellen, tot productie werd echter niet overgegaan omdat
Nazi-Duitsland de slag om Groot-Brittannië verloor. Naast de fabriek
werd in 1943 de Miles Aeronautical Technical School opgericht waarvan
"Blossom" de leiding had. Er verschenen na de oorlog verschillende
experimentele toestellen, zoals de vreemdogende M-35. In 1947 werd
failissement aangevraagd en er een ontstond een vervelende rechtzaak
omdat de fabriek zijn financiën rooskleuriger had voorgesteld dan ze in
werkelijkheid waren. De vliegtuigafdeling werd overgenomen door Handley
Page en de andere bedrijfstakken (waaronder de productie van
ballpointpennen) van Miles werden overgenomen of verzelfstandigd. In
1948 is Frederick Miles als vliegtuigbouwer terug en wordt o.a.
samengewerkt met de Franse firma Hurel-Dubois en verschijnt de Miles "Aerovan"
als HDM.105, Short Brothers gebruikt hetzelfde ontwerp voor een licht
transporttoestel in verschillende uitvoeringen van de "Skyvan".