De Mini, dat prachtige autootje ontworpen door Alec Issigonis, kende
oorspronkelijk twee varianten de Morris 'Mini Minor' (foto boven) en de
Austin 'Seven Mini', dat was een kwestie van 'badge engineering'. Badge engineneering - alleen het naamplaatje op de grille verschilde van merk tot merk - deed uiteindelijk vrijwel de totale Britse automobielindustrie de das om.
De
Wolseley 'Hornet' (foto onder) en Riley 'Elf' waren luxe derivaten met
aangebouwde kofferbak van Issigonis' oorspronkelijke ontwerp. De nieuwe
Mini, die momenteel in grote getale onze wegen bevuilt, toont overigens
dat BMW
niets van Issigonis' meesterwerk begrepen heeft.
Badge engineering speelt nog steeds een rol, want
de Toyota Aygo, de Peugeot 107 en de Citroën C1 rollen uit dezelfde
fabriek in Kolin in Tsjechië en zowel bij de Peugeot en de Citroën is
eigenlijk sprake van 'badge engineering' op basis van de Toyota.