Ik kocht de Sunbeam uit 1910 zo'n twintig jaar geleden in Zuid-Engeland in een wat verwaarloosde, maar wel
rijdbare staat, want ik heb hem destijds meteen uitgeprobeerd en ben van
Billinghurst naar Guildford en terug gereden. Ik wist nadat ik bij een
paar deskundigen van het merk navraag had gedaan dat het een zeldzame
fiets was, er waren maar zes originele zesversnellingen-Sunbeams bekend
en Sunbeam was de Rolls-Royce onder de fietsen. De mijne was de zevende:
twee versnellingen in het voorblad, drie in de achternaaf, aluminium
velgen en een, zoals het al jarenlang bij Sunbeam gewoon was, in het
frame gesoldeerde oliebadkettingkast, ooit uitgevonden door een meneer
Carter (daar komt dus de naam vandaan van de oliepan van een auto). Het
is een heel hoog, maar erg kort gebouwd, typisch Engels frame, waar je
erg aan moet wenen, als je er niet regelmatig op rijdt. Na afloop heb ik
altijd pijn in mijn schouders.