In
1913 werd de Indy 500 gewonnen door een Franse auto met een Fransman
aan het stuur, klaarblijkelijk loonde het de moeite om zowel wagens als
coureurs de Atlantische Oceaan over te sturen. Jules Goux (1885-1965)
(foto) won in een Peugeot met nummer 16. De andere Europese wagens, in
een veld van 27 deelnemers, waren Sunbeam met de Franse coureur Albert
Guyot aan het stuur, Mercedes met de Belg Theodore Pillet en een andere
Mercedes - een privé-inschrijving van E.J. Schroeder - met de
Amerikaanse coureur Ralph Mulford. Ze eindigden respectievelijk op
vierde, vijfde en zevende plaats. Wie de moeite neemt de rest van de
wagens, die finishten door te nemen ontdekt dat er een aantal bekende
Amerikaanse sportieve merken uit die jaren meededen: Mercer en Stutz,
maar ook een merk als Case reed dat jaar de Indy 500, die fabriek moest
het vooral hebben van zijn tractoren. Ook Stoddard-Dayton, n.b. in het
laatste jaar van zijn bestaan was aanwezig: de fabriek leverde de
pacecar. (foto onder). Of deze Stoddard-Dayton
inderdaad aanwezig was in 1911 in Indianapolis, heb ik niet kunnen
achterhalen, maar hij geeft wel een indruk, al zal wel nog het nodige
moeten gebeuren, zoals het afstellen van de carburateur.