Er was een andere Amerikaan, die zelfs een grotere faam bezat dan Rickenbacker: Barney
Oldfield (foto) (1878-1946), begonnen als wielrenner, trok hij de
aandacht van Henry Ford, nadat hij een benzinemotor op zijn fiets had
gemonteerd. Ford had twee racewagens gebouwd en vroeg Oldfield om ze uit
te proberen en ofschoon Oldfield nooit een auto had bestuurd antwoorde
hij bevestigend en samen met collega wielrenner Tom Cooper werden beide
wagens aangeschaft.
De "999" deed in 1902 mee aan de "Manufacturer's Chalenge Cup" met
Oldfield aan het "stuur". Het werd een succes voor Ford en Oldfield, en
het bleek meteen de start van laatstgenoemde als coureur. Hij reed voor
het Amerikaanse automerk Winton, won overal in de Verenigde Staten races
en kocht in 1910 een Benz, de zogenaamde Blitzen Benz, waarmee hij
diverse records brak. In 1914 en 1916 deed hij mee aan de Indianapolis
500 met een Stutz, een firma uit Indianapolis, dat destijds één van de
meest bekende Amerikaanse sportwagens bouwde, niet dat de productie
bijzonder groot was, want in 1913 verlieten maar 759 auto's de fabriek.
Zowel in 1914 als in 1916 eindige Oldfield in de Indy 500 op de vijfde
plaats.
Blitzen Benz