31.10.22

Wereldsnelheidsrecord 7

 


Alexandre Darracq had vijf jaar lang een fietsfabriek, deed daarna kort iets met electrische voitures voordat hij zich aan de benzineauto wijdde. Hij kocht de rechten van Leon Bollée, een kleine auto, die (en dat bijzonder) stuurversnelling had. In 1900 verscheen de eerste echte Darracq met een 785cc motor en cardanaandrijving. Er werd geraced en Darracq sloot een licentieovereenkomst af met Opel. In 1904 was Darracq vastbesloten de befaamde Gordon-Bennett Cup te winnen en niet alleen zijn eigen team zou  mee gaan doen, ook Opel-Daracq en drie andere auto's met onderdelen van Darracq verschenen aan de start. Maar alleen een Opel-Darracq vertrok daadwerkelijk en hield het na  nog geen ronde gereden te hebben voor gezien. Toch zou 1904 glorieus eindigen, Paul Barras verbeterde met een van de Gordon-Bennettwagens op 13 november het wereldrecord en reed 168 kn/u. Ruim een jaar later, op 30 december 1905 wist Victor Hémery in Arles het met een speciale Darracq op 176 km/u te brengen.