Op 5 augustus 1902 werd Serpollets record gebroken door William Kissam Vanderbilt II in een Mors Z, de eerste auto met een verbrandingsmotor (na elecetra en stoom) tot, die eerder succes boekte in de wedstrijd Parijs-Wenen. Vanderbilt was een 51 jaar oude, steenrijke Amerikaan, die de viercylinder 60PK sterke Mors Z met een cylinderinhoud van 9236 cc in Ablis (bij Chartres) tot iets meer dan 122 km/u wist te brengen. In hetzelfde jaar - op 5 november - wist Henry Fournier, eveneens met een Mors Z het record met 1 kilometer te verhogen. Later was Fournier repectievelijk Hotchkiss- en Italadealer. Op 17 nober 1902 werd het record opnieuw gebroken opnieuw met een Mors Z, dit keer door de Belgische coureur Maurice Augières die een snelheid behaalde van 124 kilometer per uur.
25.10.22
Wereldsnelheidsrecord 4
Op 5 augustus 1902 werd Serpollets record gebroken door William Kissam Vanderbilt II in een Mors Z, de eerste auto met een verbrandingsmotor (na elecetra en stoom) tot, die eerder succes boekte in de wedstrijd Parijs-Wenen. Vanderbilt was een 51 jaar oude, steenrijke Amerikaan, die de viercylinder 60PK sterke Mors Z met een cylinderinhoud van 9236 cc in Ablis (bij Chartres) tot iets meer dan 122 km/u wist te brengen. In hetzelfde jaar - op 5 november - wist Henry Fournier, eveneens met een Mors Z het record met 1 kilometer te verhogen. Later was Fournier repectievelijk Hotchkiss- en Italadealer. Op 17 nober 1902 werd het record opnieuw gebroken opnieuw met een Mors Z, dit keer door de Belgische coureur Maurice Augières die een snelheid behaalde van 124 kilometer per uur.