Toen de KLM in 1920 zijn eerste reguliere lijndienst startte huurde men
de vliegtuigen bij de Britse firma Aircraft Transport Travel Ltd., die
naam is ook duidelijk, net als de Britse registratie zichtbaar op
bovenstaande foto. Later, ik heb geen idee, hoe veel later, heeft iemand
de foto geretoucheerd de naam van het Britse bedrijf is verdwenen en
het toestel heeft een Nederlandse registratie.
Het vliegtuig, een De Havilland DH 9, was niet als passagierstoestel
gebouwd, er konden verkenningen mee worden verricht en bommen mee worden
afgeworpen.
Ook na de Tweede Wereldoorlog werden bommenwerpers aangepast aan passagiersvervoer, de AVRO Lancaster was in 1943 door Victory Aircraft in Canada al geciviliseerd en het bleek zo'n succes dat er nog een achttal werd omgebouwd.
Na 1945 bouwde AVRO zelf nog dertig aangepaste Lancasters, die
Lancastrians gingen heten, voor de British Overseas Airways Corporation.
Ook vlogen Lancastrians in Argentinië, Australië, Canada en Italië. Er
konden slecht negen passgiers mee worden vervoerd.
Op een heel andere, onofficiële manier werden in Zweden Boeing B-17's aangepast. Svenska Aeroplan A.B. (SAAB) verbouwde vijf Flying Fortress
bommenwerpers, die in Zweden een noodlanding hadden gemaakt, op verzoek
van A.B. Aerotransport (ABA, de Zweedse luchtvaartmaatschappij). Ze
waren geschikt voor het vervoer van veertien passagiers.