In "De Auto" (officieel orgaan van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club) No. 4 - 1912, lees ik de volgende zin "De roots van Bristol liggen in de vliegtuigindustrie". Hè, denk ik. Een paar maanden geleden, vertelde ik een vriend van me, terwijl we langs een Bristol liepen dat Bristol voortkwam uit het trambedrijf van genoemde Engelse stad. Ik werd redelijk ruw en ongevraagd onderbroken door de eigenaar van de auto, die me trachtte te corrigeren door luidkeels te beweren dat Bristol startte als vlieguigfabrikant. Misverstand! Daarom een herhaling van wat ik op op 9 maart 1910 op dit blog schreef:
"Een eeuw geleden, om precies te zijn op 30 juli 1910, vloog de Bristol "Boxkite"
voor de eerste keer. Alhoewel het toestel nauwelijks verschilde van een
Farman, liet de Franse fabriek het er na één klacht bij zitten en kreeg
Bristol geen proces aan zijn broek. Bristol was van origine de
openbaarvervoermaatschappij (Bristol Tramways Company) van de
gelijknamige Engelse stad, maar directeur Sir George White zag, na een
bezoek aan Frankrijk, waar hij Wilbur Wright ontmoette, grote
mogelijkheden om toeschouwers per openbaar vervoer naar vliegvelden te
trekken en besloot zelf vliegtuigen te gaan bouwen."