28.8.12

Dashboard 4

 De Simca 8 1200 werd in 1949 gelanceerd op de Parijse Salon van 1949 als opvolger van de Simca 8 met een grotere motor: in plaats van een inhoud van 1100 cc, had de 1200, juist ja, een inhoud van 1221cc, boring en slag 72x75 en goed voor 120 km/u. De Simca Huit leek als twee druppels water op de vooroorlogse Huit, die op zijn beurt vrijwel identiek was aan de Fiat 508C Balilla 1100. H.T. Pigozzi, importeur van Fiat in Frankrijk, richtte eind 1934 de Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile op en begon later in de oude Donnetfabrieken in Nanterre met de productie van de Fiat 500 en 508 onder de merknaam Simca. Eind 1944 werd de bekende ingenieur Grégoire benoemd tot technisch directeur en was er sprake van een voorwielaangedreven Simca, die in september 1946 in productie zou gaan, maar Pigozzi was geen voorstander van voorwielaandrijving, de Simca-Grégoire kwam er niet en op de Parijse Salon van 1946 stonden de Simca 5 (Fiat Topolino) en de Simca 8 (Fiat Balilla). Begin 1947 nam Grégoire ontslag.