Hoe en wanneer de cassettes in de kelder verzeild zijn geraakt, geen idee. Maar vanmiddag vond ik in een plastic doosje in de kelder vier cassettes, er stond niets op het inlegvel in de doosjes, dus de enige mogelijkheid om er achter te komen wat er op stond was afspelen. Meteen nadat ik Cor Galis' stem hoorde wist ik het. Soms liet ik een cassette meelopen tijdens "De Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat" om thuis kritisch af te luisteren. De opname op het eerste bandje dateert uit de jaren negentig, de radionieuwsdienst meldt nog steeds oorlog in het uiteengevallen Joegoslavië, Kroatië valt Knin aan en onze binnenlandse temperaturen halen 28 graden. Het bandje moet moet eind juli 1995 met de uitzending meegelopen hebben. Het programma opent met de Texaan Kevin Welch (hier in Moskou) in "Pushing up Daisies", gevolgd door Mary McCaslin en Jim Ringer met "Oh Death" en Lydia Mendoza's "Boda Negra", het verhaal van de man die zijn geliefde niet kan vergeten en haar geraamte opgraaft, het aankleedt en op bed legt, zich er naast vlijt en sterft. Verderop in het programma komt Harry Chapin voorbij met "Dance Band on the Titanic", waarna ik wat vertel over mijn zoektocht vanuit Brunswick naat de George Island Singers, die ik na drie dagen uiteindelijk vond door de Chamber of Commerce te bellen. Bessie Jones met de zangers van de eilanden voor Georgia's kust had "Titanic" op het repertoire. Dan volgt een dansorkestje op de plaat gezet in 1911 en via een Parijse tango opgenomen in 1906 kom ik bij de Youkali Tango van Kurt Weill en daarna bij het laatste deel van diens tweede symfonie. Maar niet alleen de tango ging op reis, ook de mambo: het Sudanese orkest Salamat met "Mambo El Soudani", compleet met het zo kenmerkende OE van Perez Prado, die ik laat horen met zijn "Mambo #5". Natuurlijk was er in twee uur "Peazens & Moddergat" veel meer te beluisteren, maar dat heb ik op YouTube niet kunnen vinden.