Nu ik toch de luchtgekoelde tweecylinderboxer van Panhard al noemde, moet ik even stilstaan bij het gebruik van diezelfde motor in zowel de racerij als de landbouw. Dat klinkt merkwaardig, maar het is echt waar.
De heren Deutsch en Bonnet ontdekten de capiteiten van de Panhardmotor, na het verbod van het gebrui van de ënmotor en in 1949 stond de 500 D.B. racer op de Parijse Salon, met een motor met een kleinere cylinnderinhoud dan die van de reguliere Panhard, maar dat was om in de 500cc-klasse competitie te bedrijven. De 500-racer werd in 1954 verder ontwikkeld tot de Monomil (foto, zonder neusbeplating)), een monoplace met een 850cc-motor die zo'n 170 km/u haalde.
Panhards tweecylinder belandde ook in een tractor van de firma Gloppe, dat de motor daarvoor moest worden omgedraaid is duidelijk. (dat de muziek bij het filmpje zoals gewoonlijk weer is uitgezocht door een ernstig gestoord iemand, moet u maar voor lief nemen)