16.10.16

141 T

De T staat voor tender, want deze 141 heeft geen losse tender, maar water en kolen worden op de  locomotief meegenomen. De 141 T werd in Frankrijk met succes ingezet door de Paris-Orléanscompagnie op het Massif Central. De eerste reeks (5301 tot en met 5320) werd in 1911-'12 gebouwd door de Schweizerische Lokomotiv- und Machinenfabrik Winterthur, die de locomotief gebouwd had voor de Thunersee Bahn. Vervolgseries - in totaal werden van deze 141's 190 exemplaren gebouwd, zowel in Zwitserland, in Frankrijk (door drie verschillende firma's) als in Engeland. De 5452 - op de foto - kwam in 1923 van Fives-Lille. Niet alle 141's bleven in Frankrijk 31 werden tussen 1924 en 1929 naar Marokko verscheept. Toen in 1938 de SNCF werd geformeerd kregen de Franse locomotieven de nummers 141 TA 301 - 490. De dienstsnelheid was 70 km/u., in 1958 waren er nog 151 in gebruik, het laatste exemplaar verdween in 1970 van de rails en staat nu in het spoorwegmuseum in Mulhouse.