24.9.09
Alweer electra
Helemaal
begrijpen doe ik het niet, dat gejuich over electrische auto's en 'zero
emission', want de benodigde energie moet ergens vandaan komen en in
een groot aantal landen zal die electriciteit worden opgewekt door
uiterst vervuilende kolencentrales. Het is net of de persoonlijke
verantwoordelijkheid voor het milieu wordt gecollectiveerd, want of je
de accu van een auto nu oplaadt via een stopcontact in je garage of je
de accu verwisselt bij een 'tankstation': die accu zal vol moeten zijn
om de auto te kunnen laten rijden. Laden duurt lang, ik schreef het
eerder, en als het wel vlug moet gaan, dan wordt het dagelijks gebruik
van een flat met honderd woningen in een paar minuten aan het
electriciteitsnet ontrokken. De oplossing lijkt snel verwisselbare
accu's, een systeem waar Jeantaud in 1895 al aan dacht, toen hij met een
electrische auto meedeed aan de Parijs - Bordeauxrace en op
verschillende plaatsen langs de route opgeladen accu's had
gepositioneerd.
Wat
ik tot nu toe heb gezien aan vormgeving van de hybride auto's (voorzien
van benzine- en electromotor) maakt mij niet blij, de 'Prius' lijkt een
opgedirkte en geen bijster fraaie clone van de Citroën GS, waarvan het eerste exemplaar 38 jaar geleden op de markt kwam.
In Californië,
en ook alleen daar, wordt binnenkort de Aptera '2e' (foto's)
leverbaar, een volledig electrische driewieler met een een carrosserie
die er niet om liegt: daar is duidelijk over de stroomlijn nagedacht.