4.11.19

Cabriolet





Het is natuurlijk simpeler een auto met een chassis van een andere carrosserie te voorzien dan een auto met een zelfdragende carrosserie, toch zijn de variaties die geconstrueerd  zijn op basis van Citroëns Traction Avant niet onaanzienlijk. Voor een deel  valt dat te verklaren uit het feit dat de cabrioletversie van de Traction Avant na de Tweede Wereldoorlog uit het leveringsprogramma van Citroën verdween. Bernath, Beutler-Bruder, De Clabot,  Esclassan, Joanny & Bréal, Figoni & Falaschi, Graber, Langenthal A.G., Marius Renard, Monceau & Truchot, Renard & Bec, T.T.T. en Worblaufen leverden, voor wie het geld had, een cabriolet, soms op basis van een vooroorlogse cabriolet, soms werd een naoorlogse vierzitter opengezaagd. Over het ontstane resultaat zouden we een lange discussie op kunnen zetten, in mijn ogen was het in een aantal gevallen in vergelijking met Citroëns vooroorlogse cabriolet miserabel. Maar dat is mijn mening, in ieder geval toon ik een  drietal wagens van Franse carrosseriebouwers. Het zijn van boven naar beneden de versies van  Esclassan, die onder de naam "Splendilux" werd geleverd,  Renard  & Bec en De Cablot. Van de laatste plaats ik wat meer foto's, want hier is men wel heel rigoureus te werk gegaan: de neus is  duidelijk geïnspireerd op het vooroorlogse stijlicoon, die andere voorwielaandrijver, de Cortd 810.