Het
is natuurlijk simpeler een auto met een chassis van een andere
carrosserie te voorzien dan een auto met een zelfdragende carrosserie,
toch zijn de variaties die geconstrueerd zijn op basis van Citroëns
Traction Avant niet onaanzienlijk. Voor een deel valt dat te verklaren
uit het feit dat de cabrioletversie van de Traction Avant na de Tweede
Wereldoorlog uit het leveringsprogramma van Citroën verdween. Bernath,
Beutler-Bruder, De Clabot, Esclassan, Joanny & Bréal, Figoni
& Falaschi, Graber, Langenthal A.G., Marius Renard, Monceau
& Truchot, Renard & Bec, T.T.T. en Worblaufen leverden,
voor wie het geld had, een cabriolet, soms op basis van een vooroorlogse
cabriolet, soms werd een naoorlogse vierzitter opengezaagd. Over het
ontstane resultaat zouden we een lange discussie op kunnen zetten, in
mijn ogen was het in een aantal gevallen in vergelijking met Citroëns
vooroorlogse cabriolet miserabel. Maar dat is mijn mening, in ieder
geval toon ik een drietal wagens van Franse carrosseriebouwers. Het
zijn van boven naar beneden de versies van Esclassan, die onder de naam
"Splendilux" werd geleverd, Renard & Bec en De Cablot. Van de
laatste plaats ik wat meer foto's, want hier is men wel heel rigoureus
te werk gegaan: de neus is duidelijk geïnspireerd op het vooroorlogse
stijlicoon, die andere voorwielaandrijver, de Cortd 810.