Dat u die tweede, die grote auto niet herkende is u niet kwalijk te nemen: er zijn van de ISO (Rivolta) "Fidia" maar 192 exemplaren gebouwd.
Hopelijk had u bij het benoemen van de eerste, het kleine autootje meer succes, het is een BMW "Isetta".
De "Isetta" was een door BMW in licentie, maar dan met een eigen BMW-motor, oorspronkelijk door ISO in Milaan, gebouwd autootje, dat in het land van herkomst bij lange na niet het succes had als de BMW (in Duitsland en Engeland) en de Velam in Frankrijk. De Italiaanse "Isetta" (met een tweetactmotor) was slechts van 1953 tot en met 1955 in productie, de Duitse "Isetta" (met een viertactmotor) van 1955 tot en met 1962. Totale BMW-productie 36372 exemplaren. De Velam had ten opzichte van de Italiaanse "Isetta" een gewijzigde carrosserie.
Hopelijk had u bij het benoemen van de eerste, het kleine autootje meer succes, het is een BMW "Isetta".
De "Isetta" was een door BMW in licentie, maar dan met een eigen BMW-motor, oorspronkelijk door ISO in Milaan, gebouwd autootje, dat in het land van herkomst bij lange na niet het succes had als de BMW (in Duitsland en Engeland) en de Velam in Frankrijk. De Italiaanse "Isetta" (met een tweetactmotor) was slechts van 1953 tot en met 1955 in productie, de Duitse "Isetta" (met een viertactmotor) van 1955 tot en met 1962. Totale BMW-productie 36372 exemplaren. De Velam had ten opzichte van de Italiaanse "Isetta" een gewijzigde carrosserie.
De "Fidia"- met een door Giugiaro ontworpen carrosserie - had oorspronkelijk een Chevrolet V8-, later werd een Ford V8-motor geïnstalleerd. Het benutten van een Amerikaanse motor in een Europese auto was niet ongekend, Jensen in Engeland gebruikte in 1937 een Ford V8, na de Tweede Wereldoorlog zien we o.a. Facel-Vega (Chrysler-motor), Monteverdi (Chrysler-motor) en Gordon-Keeble (Chevrolet-motor).
Het lijntje wordt gevormd door ISO, de oorspronkelijke bouwer van zowel de "Isetta" als de "Fidia", maar dat had u al begrepen.