18.12.19

VREEMDE EEND

Een vreemde eend in de bijt, dat was het zeker. Vooroorlogse autorails waren er in 1945 in Frankrijk in grote getale. Niet alleen autofabrieken als Renault, Bugatti, De Dion-Bouton, De Dietrich en Berliet hadden zich niet onbetuigd gelaten, maar ook andere firma's als Billard, Brissoneau & Lotz en Somua hadden een graantje op de rails meegepikt, toch is bovenstaand railvoertuig in het wagenpark van de  SNCF in de letterlijke zin van  het woord uniek: autorail X DR 10201 gebouwd in de serie VT135 door de Waggon-Fabrik Bautzen bleef na de Tweede Wereldoorlog achter in Frankrijk. Alhoewel er beweerd wordt dat hij op 22 juni 1937  als VT 135 119 in  Hamburg werd afgeleverd en tijdens de oorlog gevorderd werd door de Wehrmacht om  daarna dienst te doen in Neurenberg en vervolgens op het traject Lam-Kötzing, blijkt de werkelijke geschiedenis van X DR 10201 niet meer te achterhalen en kan alleen  met zekerheid gezegd worden dat hij na de oorlog in Metz gestationeerd was en daar diende om spoorwegpersoneel naar de werkplek te vervoeren. De X DR 10201 had een MAN-zescylinderdieselmotor. Er was plaats voor 38 derdeklassepassagiers.