23.12.19

Museum

Een julizondagmiddag in 1991. Ik ben in het Praags openbaarvervoermuseum, waarvan ik de openingstijden bij toeval ontdekt heb op een klein affiche op een station en vervolgens moeizaam heb ontcijferd, want veel verder dan "proost" en "dankuwel" kom ik niet in het Tsjechisch. Rijtuig 90 is een paardentramrijtuig uit 1886 gebouwd door de voorganger van de Tatrafabriek: Ringhoffer, het maakte deel uit van de kleine serie genummerd 86 tot en met 112. Maar rijtuig 90 moet ergens in zijn leven zijn verbouwd, want het heeft geen enkele mogelijkheid om er paarden voor te spannen. Met wat speurwerk kom ik er achter dat, net als in Nederland, paardentramrijtuigen werden verbouwd om achter een motorwagen van de electrische tram dienst te doen. Rijtuig 90 trof dat lot ergens tussen 1898 en 1900. Achter rijtuig 90 is links nog net een stukje van een Skodatrolleybus uit 1960 zichtbaar, daar schuin achter staat een door Ringhoffer gebouwde open motorwagen, rechts van rijtuig 90 staat een Tatra PCC-car van het Type T3 uit 1962, schuin links achter de T3 staat het type T1 (met een rode ster op het dak) uit 1951.