Eerder
besteedde ik al aandacht aan de muziek van Esquivel, de man die stoeide
met stereo en op zeker moment zover ging zijn orkest op te delen en een
deel in één zaal neer te zetten en het andere deel in een ander zaal om
het vereiste effect te bereiken. Ik heb geen idee of dat met "Mucha Muchacha"
ook gebeurd is, maar vreemd klinkt het wel. Er waren anderen die nieuwe
opnamemogelijkheden onderzochten. Daar was bijvoorbeeld André Popp, die
een muziekstuk omgekeerd uitvoerde om het dan vervolgens weer goed op
de plaat te zetten. In 1957 verscheen zijn "Delirium in Hi-Fi" waarop
o.a. dit "Java". Een andere
experimenterende Fransman was André Hodeir (foto), oorspronkelijk
opgeleid als klassiek violist, maar later compositie studerend bij
Olivier Messiaen. Vervolgens speelde hij jazz, eerst onder de schuilnaam
Claude Laurence, daarna onder eigen naam o.a. met Pierre Michelot,
Donald Byrd en George Duvivier. Dit is Hodeirs compositie "Jazz et Jazz".