25.11.19

Lincoln 3



Bovenstaand basisontwerp van de Lincoln, die later "Zephyr" zou gaan  heten zag er wel  even anders uit dan wat er uiteindelijk op straat kwam.  De door John Tjaarda ontworpen en door Briggs Body Company gebouwde auto leek  als twee druppels water op een Volkswagen "Käfer", alleen twee keer zo groot. Eigenlijk zeg ik het verkeerd: de Volkswagen (al heette die toen nog KdF-wagen) was een verkleinde Briggs. Porsche, die nog altijd ten  onrechte figureert als ontwerper van de Volkswagen, had namelijk bij zijn bezoek aan de Briggsfabriek in de Verenigde Staten goed opgelet. 
Tjaarda's auto  had de  motor - een V8 -  achterin en dat ging Henry Ford duidelijk te ver, uiteindelijk was het de bedoeling een auto tussen een dure Ford en een Lincoln in de markt te zetten en niet om buiten de tradionele paden te treden. De "Zephyr" kreeg een uit de Ford V8-motor ontwikkelde V12 en Bob Gregorie, Fords  huisontwerper nam het uiterlijk van de door Tjaarda ontworpen wagen onder handen.
Onderstaande foto's tonen een Dinky  Toys 1939 "Zephyr"-coupé  en een Matchbox 1938 "Zephyr"-cabriolet. Ik heb de modellen expres zo neergezet, 1939 eerst en dan 1938, omdat het duidelijk maakt wat er in vijftig jaar veranderd is.