18.8.08

Guldens

Naar ik krekt vernomen heb is het mijn buurman in de harsens geslagen. Ik vond hem altijden al wat aan de nuivere kant, maar het doet nu wel blijken alhelendal gek geworden is: hij wil zijn woonte verkopen voor twee miljoen oude grauwe guldens. Want zulks doe ik nog vaakveel: euroos naar guldens omzetten om de hoogte van het bedrag scherp in het vizier te krijgen. Ik kan jelui wel zeggen, dat ik achteroversloeg toen vrouw Stienstra mij vertelde dat Heini zijn woonte te verkopen gezet heeft, zulks vind ik prachtigmooi vanzelfs, want zulke verrekkelingen kan men missen als een levende muis in een onderbroek, maar het geld dat hij voor zijn huis vraagt is buiten proporsjes. Ik ben maar een slechthene weduwvrouw, maar op zulksoort van momenten vraag ik mij af waar het met deze wereld heenmoet.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule